Do zadań logopedy w przedszkolu i szkole należy w szczególności:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych (wrzesień) w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) wczesnym rozpoznawaniu zaburzeń mowy i komunikacji,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Opracowanie opinii o stanie mowy i komunikacji.
Podstawa prawna:
§ 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591)
Zasady organizacji terapii logopedycznej:
- Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grup przedszkolnych, oraz uczniów klas I-III (terapią mogą być objęci także uczniowie klas starszych posiadający orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego lub wymagający dalszego kontynuowania terapii). - Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę.
- Zajęcia logopedyczne są dostosowywane są do planu zajęć organizowanych przez szkołę. Dzieci kwalifikowane są do danego terminu według występującego zaburzenia przez specjalistów szkoły, tak by nie kolidowały ze sobą.
- Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych (badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku, kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej.
- Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
- Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym
odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych. - W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia.
- Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona.
- W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia.
W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu.
- Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu do konsultacji lub w innych dniach po wcześniejszym ustaleniu przez e- mail, lub wychowawcę.
- Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej
mają wpływ:
– rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
– sprawność aparatu artykulacyjnego,
– systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
– wczesne rozpoczęcie terapii,
– aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
Opracowała:
logopeda kliniczny, neurologopeda mgr Alicja Ośródka
Aktualizacja: 11.09.2024